AKTUALIZACJA – Wprowadzenie poniższego obowiązku zostało przesunięte na 2023 rok.
Obowiązek rozliczeń za pośrednictwem rachunku płatniczego art.19 ustawy Prawo przedsiębiorców (art. 22 ustawy nowelizującej)
Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:
1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł 8 000,00 zł lub równowartość tej kwoty.
Co to oznacza ?
Że od 1 stycznia wszelkie transakcje pomiędzy przedsiębiorcami pow. 8 000,00 zł (jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności) muszą odbywać się w formie bezgotówkowej pod rygorem:
– nie uznania wydatków za koszt uzyskania przychodu (również, jeżeli rachunek pochodzi spoza „białej listy” – art.22p ustawy o PIT; 15d – CIT) – PIT
– odpowiada solidarnie całym swoim majątkiem wraz ze sprzedawcą za jego zaległości podatkowe w części proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę lub świadczenie usług której płatność dotyczyła (jeżeli rachunek pochodzi spoza „białej listy” – art.117 ba ordynacji podatkowej) – VAT
Możliwość zgłoszenia do US o zapłacie na rachunek spoza „białej listy” – 7 dni (w trakcie trwania epidemii 14 dni) od dnia transakcji celem uchronienia się przed negatywnymi konsekwencjami!!!